Patient Satisfaction BPJS on Pharmaceutical Services in Bekasi Hospital
Keywords:
Bekasi, Patients, Pharmaceutical Services, SatisfactionAbstract
The higher the awareness regarding health, the higher the human need for health services. As a health service center, hospitals have the task of providing complete individual health services, providing inpatient, outpatient and emergency services. Social security provided by the Indonesian state is implemented by the Badan Penyelenggara Jaminan Sosial (BPJS) to ensure the certainty of equitable health services. This research is a quantitative descriptive study with an observational method to determine the description of satisfaction of BPJS outpatients regarding pharmaceutical services at Bekasi Hospital using Proportional Random Sampling sampling techniques with sample criteria of BPJS patients aged 17 - 65 years, who receive pharmaceutical services from the Pharmacy Installation Hospital at least 2 times. Based on the data provided, the highest overall satisfaction category is "Satisfied" while the lowest category is "Not Satisfied". These results show that the majority of patients feel a very high level of satisfaction with the services they receive. Based on the results of research conducted at the Bekasi Hospital Pharmacy Installation with 3 hospitals as research objects, it can be concluded that 51% of respondents feel satisfied with the pharmacy services at the hospital.
Downloads
References
Anbori, A., Ghani, S.N., Yadav, H., Daher, A.M., Sut. T.T. (2010). Patient satisfaction and loyalty to the private hospitals in Sana’a, Yemen. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20543208/
Bata, Y.W., et al. (2013) HUBUNGAN KUALITAS PELAYANAN KESEHATAN DENGAN KEPUASAN PASIEN PENGGUNA ASKES SOSIAL PADA PELAYANAN RAWAT INAP DI RSUD LAKIPADADA KABUPATEN TANA TORAJA TAHUN 2013. https://core.ac.uk/outputs/25491037/?source=oai
BPJS. (2023). Jumlah Faskes Yang Tergabung dalam BPJS. https://faskes.bpjs-kesehatan.go.id/
Christopher, H., Lovelock, L.K.W. (2005). terj. AW. Manajemen pemasaran jasa. http://kin.perpusnas.go.id/DisplayData.aspx?
Dewi, M. (2016). Pengaruh Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Pasien Pengguna BPJS pada Rumah Sakit Rehabilitasi Medik Kabupaten Aceh Timur. https://ejurnalunsam.id/index.php/jmk/article/view/79
Jawa Barat BPS. (2023). Jumlah Rumah Sakit Umum, Rumah Sakit Khusus, Puskesmas, Klinik Pratama, dan Posyandu Menurut Kabupaten/Kota di Provinsi Jawa Barat. https://jabar.bps.go.id/id/statistics-table/3/YmlzemNGUkNVblZLVVhOblREWnZXbkEzWld0eVVUMDkjMw==/jumlah-rumah-sakit-umum--rumah-sakit-khusus--puskesmas--klinik-pratama--dan-posyandu-menurut-kabupaten-kota-di-provinsi-jawa-barat--2023.html?year=2023
Kementrian Kesehatan Republik Indonesia. (2016). Buku Panduan Jaminan Kesehatan Nasional (JKN). https://siha.kemkes.go.id/portal/files_upload/BUKU_PANDUAN_JKN_BAGI_POPULASI_KUNCI_2016.pdf
Kuntoro, W., Istiono, W. (2017). Kepuasan Pasien Terhadap Kualitas Pelayanan di Tempat Pendaftaran Pasien Rawat Jalan Puskesmas Kretek Bantul Yogyakarta. J Kesehat Vokasional 2(1). https://jurnal.ugm.ac.id/jkesvo/article/view/30327
Listiyono, R.A. (2015). Studi Deskriptif Tentang Kuaitas Pelayanan di Rumah Sakit Umum Dr. Wahidin Sudiro Husodo Kota Mojokerto Pasca Menjadi Rumah Sakit Tipe B. Kebijak dan Manaj Publik. Vol 1. https://journal.unair.ac.id/download-fullpapers-kmp1ad01a2a56full.pdf
Marmeam et al. (2018). FAKTOR YANG MEMENGARUHI KEPUASAN PASIEN RAWAT JALAN DI RUMAH SAKIT UMUM DAERAH Dr. ZUBIR MAHMUD KABUPATEN ACEH TIMUR TAHUN 2017. Jurnal JUMANTIK. https://download.garuda.kemdikbud.go.id/article.php?article=2903130&val=25469&title=FAKTOR YANG MEMENGARUHI KEPUASAN PASIEN RAWAT JALAN DI RUMAH SAKIT UMUM DAERAH Dr ZUBIR MAHMUD KABUPATEN ACEH TIMUR TAHUN 2017
Novriadi J. (2017). Pelayanan Kesehatan Bagi Pasien BPJS (Badan Penyelenggara Jaminan Sosial) di Rumah Sakit Umum Daerah Kabupaten siak Tahun 2016. https://media.neliti.com/media/publications/199780-pelayanan-kesehatan-bagi-pasien-bpjs-bad.pdf
Peraturan BPK. (2019). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 44 Tahun 2009 Tentang Rumah Sakit. https://peraturan.bpk.go.id/Details/38789/uu-no-44-tahun-2009
Peraturan Kementerian. (2020). Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 12 Tahun 2020 Tentang Akreditasi Rumah Sakit. https://jdihn.go.id/pencarian/detail/1043739/peraturan-menteri-kesehatan-republik-indonesia-nomor-12-tahun-2020-tentang-akreditasi-rumah-sakit
Peraturan Pemerintah Republik Indonesia. (2021) Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 47 Tahun 2021. https://jdih.setkab.go.id/PUUdoc/176340/PP_Nomor_47_Tahun_2021.pdf